New In Store

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adip is cing elit, sed do eiusmod tempor

Categories :

Let’s connect

Bestil inden kl. 14:00 og få din pakke i morgen.

Søg

Image Alt

Wolfgear.dk

  /  Artikler   /  Sådan plejer du dine hænder for et optimalt greb

Sådan plejer du dine hænder for et optimalt greb

Fra den dag du signede op i din CrossFit box eller meldte dig ind i din vægtløftningsklub, og at løfte tunge ting op og sætte dem ned igen, blev nu en af dine største passioner. Men det havde en pris, og nu var det slut med blød englehud på hænderne. Det er vigtigt at være opmærksom på at pleje sine hænder, gør man ikke det, kan det blive en ret smertefuld oplevelse, som vil være en sten i skoen, når du skal træne.

Derfor er det vigtigt at du er opmærksom på hård hud på hænderne, og gør noget ved det. En hånd fyldt med sår og ligtorne kommer hverken til at forbedre din Fran tid eller dit snatch.
Når huden bliver udsat for tryk og friktion, så bygger den selv ekstra tyk hud på for at beskytte sig selv. Så langt så godt – hård hud er lig med beskyttede hænder – det er fedt.

Udsættes kroppen derimod for uvant meget tryk og friktion, så bygger den et meget tykt lag hud, hvilket bliver en torn, som er en tyk ophobning af hård hud. Er tornen meget tyk, vil den presse imod underhuden – det gør ondt. Alternativt bliver laget så tykt, at hele tornen kan blive revet af på én gang – det gør  virkelig ondt. Når ting gør ondt, så har det oftest en dårlig indflydelse på din træning, og spar ”No Pain No Gain” begrebet, det gælder ikke i det her tilfælde. Men hvis reglen om “no pain no gain” ikke gælder, hvad skal du så stille op? Jo, se nu bare her, jeg har lavet en aldeles maskulin beauty guideline!

First thing to do:

Først og fremmest, så gør det til en vane at passe på dine hænder. Lettere sagt end gjort, da det er en af de ting man (måske mest mænd) ikke gider at spilde vores tid på. Hvis du gerne vil træne hårdt, så sørg for at du kan lukke dine hænder uden at måtte holde tårer tilbage hver gang du lukker hånden om den ubarmhjertige rulletering på stangen.

Gør dig selv til indehaver af følgende to ting:

  • En fodfil eller pimpsten – Kan købes hos Matas og koster i omegnen af en proteinbars pris
  • Vaseline – Kan købes på apoteket, matas eller supermarked

Fodfilen eller pimpstenen skal du bruge til at holde hudtornene nede. Som nævnt ovenfor, så er hård hud en god ting, men for meget hård hud er en dårlig ting. Sørg for at holde huden i dine hænder nogenlunde plan, og undgå store opbygninger af hård hud.

Vaselinen bruges til at smøre hænderne ind. Det er vigtigt huden forbliver fugtig og smidig. Den kan med fordel smøres på om aftenen, da vaseline ikke suges ind i huden, men derimod hjælper huden med at holde sig selv fugtig. Med fordel kan man supplere med en normal fugtighedslotion efter træning, da den suger hurtigt ind, og giver dine hænder noget fugt med det samme.

Ovenstående er det præventive arbejde. Gør det til en vane. (Både pimpsten og vaseline kan købes i shoppen)  Bestemt et billigt produkt hvis man bestiller store mængder, og noget man nok nemt kan give med i køb, hvis man gerne vil undgå at skære profit på andre produkter.

Tape

Denne del af artiklen vil nok være mest til nytte, for dem der laver olympiske løft, hvor de bruger låsegreb/”hook grip”. Alle kan huske første gang de gjorde det – for det føles forfærdeligt. Desværre er det lige så effektivt, som det er modbydeligt, og derfor er der ingen vej udenom.

Har man mange løft, kan det ofte være en fordel at polstre sine tommelfingre en smule. Sportstape er sjældent alene den bedste løsning. Det bedste resultat fås derimod ved at kombinere sportstapen med andre produkter.

Først et par ting omkring sportstape: Det sidder godt fast, selvfølgelig afhængig af kvalitet, men det  er desværre ret ufleksibelt. Sætter man det for stramt på tommelfingeren, samles blodet i fingerens blomme, hvilket gør ondt. Sætter man det derimod løst, ja, så sidder det for løst. Derudover giver det sjældent et godt resultat, hvis fingerledet fixeres for meget. Derfor er det ofte en god ide at bruge flere stykker, der tilsammen dækker hele fingeren.

En god løsning er, at kombinere sportstape med andre ting. Ideen er først at lægge et lag ”stof” omkring fingeren, og derefter bruge sportstapen til at sørge for det hænger godt fast. Det ”stof” der bruges, skal helst være fleksibelt og kunne strækkes, så det kan sættes stramt fast. Herefter kan sportstapen sættes stramt fast, uden fare for at lukke af for blodet i fingrene.

Den billigste løsning er at lave strimler ud af en stofble, som først vikles rundt om fingeren, og strammes til/sættes fast med sportstape. Det kan dog godt være lidt besværligt selv at montere, men løsningen fungerer når det først sidder der.

Selvklæbende gazebind er også godt til formålet, det støtter også sig selv en smule, og det er nemmere at håndtere, når fingeren bindes ind. Der er dog stadig brug for sportstape til at stramme til for at løsningen holder.

Alternativt kan produktet TensoTape bruges, som kan købes på de fleste apoteker. Det er dog en løsning i den lidt dyrere ende (ca. 50 kr pr. 4,5 m), men klæber rigtig godt, og er fleksibelt på samme tid. Fingeren kan derfor beskyttes godt, uden at den bliver specielt tyk.

Er der tale om at hele hånden skal beskyttes, kan følgende produkt med fordel anvendes.
Har man revet hud af i midten af hånden, kan man også lave en ”kopi” af sportstape. Det gøres ved, at lægge sportstapen dobbelt, sådan at det klæber til sig selv. Det gøres således:

  1. Lav et rektangel med sportstape, der er lagt således at de klæbende sider ligger op imod hinanden.
  2. Skær et lille hul i den ene ende, som du kan få en finger igennem, således at sportstape-stykket hænger løst ned over håndfladen, og dækker over såret i håndfladen.
  3. Fixer det løse stykke, med et stykke sportstape omkring håndleddet. Eventuelt også med et stykke rundt om selve håndfladen

Pleje af sår på håndfladen

Er uheldet ude, og huden bliver revet af, så handler det om, at få det til at hele så hurtigt som muligt. Først og fremmest skal det holdes rent, således at der ikke går betændelse i det. Derudover heler sår normalt bedst, når de holdes ”fugtige”. Der er nok flere måder at gøre det på, men her er to gode produkter:

Aleo Vera Gel – Napoleons foretrukne. Det siges, at det var, det eneste middel som Napoleons styrker havde med sig i krig. Afhuggede arme er måske lige uden for plantens helingsevner, men derudover er der stort set heller ingenting, som gelen fra denne plante ikke kan.

Bepanthen – er en salve der kan bruges til at smøre på sår, som fremskynder helingsprocessen, og holder såret fugtigt. Det er en forholdsvis billig salve, som kan findes både hos Matas og på Apoteket, og hvis tuben kun bliver brugt til små sår på hænderne, så holder tuben et halvt menneskeliv.

Til sidst skal det nævnes, at ingen af de to ovenstående produkter på magisk vis vil hele dine hænder, hvis du har revet dem op. Derfor er det nok mere hensigtsmæssigt, at forsøge at undgå ødelagte hænder –  lettere sagt end gjort. Men brug tid på at følge nævnte beauty guidelines, og tænk på det som en lille ekstra investering, for at gøre din træning endnu bedre.

Vil du for alvor sætter dine hænder på prøve, vil vi anbefale at du prøver dig med en romaskine test, her bliver ikke kun pulsen, men også hænderne sat på en alvorlig prøve. Romaskine-tests er en af de mest udfordrende og mest hårde discipliner, du kan sætte dine hænder i gang med.

Simon Darville er dansk vægtløfter, tidligere nordisk mester og en del af det danske vægtløftningshold.

Skriv en kommentar

You don't have permission to register
X